14 september 2009

Fobier

Det finns tydligen ett namn på min fobi: Bufonofobia

Jag är så sjukt rädd för paddor. När jag ser en får jag ont i ryggmärgen och börjar nästan att hyperventilera. För någon dag sen satt det en padda nästan större än min knytnäve typ två meter från min dörr. Jag ringde till Sara och berättade om detta medan jag även gick bort från mitt hus, men jag höll den alltid i sikte så jag kunde se om den förflyttade sig.
Till slut tog jag mod till mig och gick försiktigt förbi den, jag va ju tvungen att komma in i mitt hem.
En gång sent en kväll har jag även hämtat mamma och pappa när jag inte vågade gå ner till mitt hem eftersom att det satt en padda vid gången.

Listad de mest konstiga fobierna. Vissa e helt sjuka.


Ephebofobi - Rädsla för ungdomar
Neofobi - Allt nytt
Phagofobi - Att äta
Arachibutyrofobi - Rädsla för att jordnötssmör ska fastna i gomen
Triskaidekafobi - Talet 13
Ithypallofobi - Av att se, tänka på eller själv ha en erektion
Autofobi - Se sin egen skugga, tänka, röra eller se sig själv
Panfobi - Rädsla för precis allt du kan tänka dig. Äta, sova, öppna ögonen. Allt
Phobofobi - Innebär att man är extremt rädd för att vara rädd. Rädd för rädslan

Gå gärna in på sidan och läs om dessa konstiga fobier.
http://sverigessamstasida.se/fobier.php


Fler konstiga fobier.

Ablutofobi - Rädslan för att bada och tvätta sig
Ambulofobi
- Rädslan för att gå
Geliofobi - Rädslan för att skratta
Ideofobi
- Rädslan för tankar och ideer
Tapofobi
- Rädslan för att bli begravd levande
Hedonfobi
- Rädslan för att njuta
Geniofobi
- Rädslan för hakor
Anablefobi - Rädslan för att titta upp
Phronemofobi
- Rädslan för att tänka
Alliumfobi
- Rädslan för lök
Eleutherofobi
- Rädslan för frihet
Ergofobi
- Rädslan för att arbeta
Kathisofobi
- Rädslan för att sitta ner
Coulrofobi
- Rädslan för clowner
Sitofobi
- Rädslan för mat
Epistermofobi
- Rädslan för kunskap
Philofobi
- Rädslan för kärlek/bli kär
Ophthalmofobi
- Rädslan för att öppna ögonen
Peladofobi - Rädslan för flintskalliga personer
Eufobi
- Rädslan för att höra goda/glada/positiva nyheter
Hippopotomonstrosesquippedaliofobi -
Rädslan för långa ord

3 kommentarer:

  1. Ok Claes anonyma meddelande funkade så jag måste ju testa igen :-P

    Kommentaren från första försöket var: Så man kan gissa att du aldrig kommer kyssa en padda för att förtrolla fram en prins alltså.

    SvaraRadera